Passa al contingut principal

Premi de Física i Química


UN GRUP D'ALUMNES I EL PROFESSOR ANTONI SALVÀ GUANYEN UN PREMI DE CIÈNCIA.
Tres grups d’alumnes, actualment de 2n curs de 
 batxillerat de ciències i tecnologia, de l’IES Felanitx, coordinats pel professor de Física i Química Antoni Salvà i Tomàs, han aconseguit 3 premis al prestigiós concurs internacional “Ciencia en Acción”, dirigit a estudiants, professors, investigadors i divulgadors de la comunitat científica, en qualsevol de les seves disciplines. És la versió per a països de parla hispana o portuguesa, de la península ibèrica i d’Amèrica, del programa europeu “Science On Stage” present a quasi tots els països de la Comunitat Europea i Canadà.

“Ciencia en Acción” és una iniciativa del Consell Superior d’Investigacions Científiques (SCIC), l’Institut de Ciències Matemàtiques (ICMAT), les Reials Societats Espanyoles de Física (RSEF), i de Química (RSEQ), la Societat Espanyola de Bioquímica i Biologia Molecular (SEBBM), la Societat Geològica d’Espanya (SGE) i la Universitat Nacional d’Educació a Distància (UNED). Aquesta iniciativa tengué la primera convocatòria l’any 2000 i durant aquests quinze anys ha anat ampliant modalitats de participació i països participants. El seu principal objectiu és presentar la ciència d'una manera atractiva i engrescadora de tal manera que els joves i el públic s'interessin per ella i, al llarg del concurs gaudeixin atenent les conferències, observant i participant a les fires que s’organitzen cada any. La fira “Ciència en Acció 2014” tendrà lloc entre el 3 i el 5 d’octubre al Cosmocaixa de Barcelona.

Els alumnes de l’IES Felanitx es presentaren durant el curs 2013-14, quan cursaven 1r de Batxillerat. Realitzaren els seus treballs, en grups de 3, fora de l’horari lectiu durant els mesos de març i maig de 2014, ja que no hi ha possibilitat de disposar de temps lliure durant l’horari lectiu.


Es presentaren a la part del concurs, per a grups de tres alumnes dirigits per un professor, anomenada “Adopta una estrella”, i dins aquesta part a dues modalitats:

  1. El grup format per Inès Obrador, Sara Obrador i Margalida Puigserver participen a la modalitat “Investiga en Astronomía” amb el treball “Kepler-22 b”. En aquest treball han estudiat l’exoplaneta (planeta fora del sistema solar i que orbita una estrella diferent del Sol) Kepler-22 b, un dels pocs exoplanetes descoberts recentment que tenen les condicions orbitals, de temperatura i de lluminositat adients per acollir vida com la de la Terra. El descobriment de vida fora de la Terra, o fora del Sistema Solar, potser serà un dels més importants de la humanitat en tota la seva història i un dels llocs on es possible trobar-la és al voltant de l’estrella Kepler-22, i en concret al seu planeta Kepler-22 b.

  2. A la modalitat “Indaga en Astronáutica” es presentaren els altres 2 grups, que han rebut 2 dels 4 únics premis concedits en aquesta modalitat:
    1. Carlos Badiola, Miquel Mestre i Sara Obrador presentaren el treball “Vi a l’espai”. En ell han dissenyat un dispositiu que es pot utilitzar per estudiar la possibilitat de produir vi a l’Estació Espacial Internacional (ISS) en condicions d’ingravidesa i en un futur en naus que viatgin per l’espai. les tècniques que s’empren a la Terra aprofiten la força de la gravetat per realitzar separacions, però això no és possible a l’espai, per la qual cosa han hagut de dissenyar un sistema per a realitzar separacions de les mescles obtingudes després de la fermentació mitjançant altres tècniques.

    2. Ramon Angosto, Adrián Thelen i Vicenç X. Vicens ha presentat un projecte de cultius hidropònics, sense sòl, també per a l’ISS o per a futures naus que viatgin durant llarg temps per l’espai. El treball l’anomenaren “Cultius hidropònics a l’espai”. L’objectiu era dissenyar un lloc on cultivar verdures en condicions d’ingravidesa, sense sòl, per poder disposar de verdures destinades al consum de la tripulació i passatgers espacials. Això comporta unes dificultats ja que a la Terra les arrels creixen per avall dins el sòl degut a la força de la gravetat (geotropisme) i la tija per amunt cap al Sol (fototropisme). A les naus espacials no es donen aquestes condicions, per exemple el Sol canvia de posició massa ràpidament per a que hi hagi fototropisme cap a ell.


Enhorabona a tots ells i al seu professor. N'esperarem noves notícies quan tornin de la fira que haurà tengut  lloc a Cosmocaixa de Barcelona entre els dies 3 i 5 d'octubre.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Sortida de francès

 FRANÇA A LA VALL DE SÓLLER La sortida dels alumnes de francès de l'IES Felanitx i de l'IES Llucmajor a Sóller va tornar a ser tot un èxit... i aquest any n'hem celebrat la cinquena edició!! Per als estudiants va ser una gran oportunitat per aprendre francès amb gent nova i per mitjà d'activitats diferents. També per conèixer llocs per a alguns desconeguts i per a d'altres va ser l'ocasió de veure'ls amb uns altres ulls. Vàrem aprendre el significat de les paraules: AMISTAT, COMPANYONIA, TREBALL EN EQUIP, SORTIR DE LA ZONA DE SEGURETAT... Una experiència inoblidable.                        Joan Toni Obrador. 4t ESO

Ramon Llull

L' INSTITUT COL·LABORA AL SETMANARI FELANITX El mes de novembre ha començat l'any Ramon Llull, coincident amb el setè cente n ari de la seva mort. Per aquest motiu el setmanari Felanitx ha publicat una edició especial amb una majoria d'articles sobre l'escriptor. El nostre centre hi ha col·laborat amb dos articles coordinats pel departament de català que  publicam a continuació.   ITINERARI LITERARI RAMON LLULL I LA CIUTAT DE MALLORCA El personatge Ramon Llull i la seva obra formen part especialment del curr í culum de 4t d'ESO i de 1r de Batxillerat. Els alumnes d'aquests cursos aprenen amb materials i metodologies diferents la importància de Llull per a la llengua catalana i la literatura. Durant una sèrie d'anys, des del departament de català de l'IES i inicialment amb col·laboració amb el departament de ciències socials, s'ha organitzat, per a ambdós nivells, una ruta fotogràfica per Palma amb l'o

Projecte cotxe elèctric

CURSA DE COTXES ELÈCTRICS El departament de tecnologia del nostre centre no s'atura de sorprendre'ns amb activitats que tenen com a protagonistes els treballs fets pels alumnes. En aquesta ocasió els alumnes de 3r d'ESO  han hagut de construir uns cotxets elèctrics  que després han enfrontat entre si en dos tipus de curses  de velocitat: un circuit  en línia recta i una prova d'habilitat en un circuit  en ziga-zaga. A l'hora de construir els cotxets els alumnes havien de tenir en compte aquests requisits: Els cotxes han d´estar impulsats per dos motors elèctrics. Han de tenir unes d imensions màximes 30x20 cm. Han de disposar d´un comandament per fil on hi haurà els dispositius de control i les piles. Es poden utilitzar diversos materials per construir els cotxes . El cotxe ha de tenir un interruptor general ON/OFF. Han disposat de 10 classes per construir-los. Les curses s'han efectuat al hall de l'