Acab
de complir 60 anys. No em pensava que això arribàs tan aviat. Se'm
presenten barrejades la sensació de no haver aprofitat cada
moment, la comprovació de la igualtat davant el pas del temps, la
inevitable idea de "qui sap si hauria d'haver fet algunes coses
d'una altra manera" ... i la jubilació!
Poc
més de dos mesos és el que em queda per deixar de ser professora
d'institut. Aquesta era la professió que, quan de joveneta m'ho
demanaven, responia que volia ser.
Quin
privilegi, idò, haver exercit durant 37 anys la feina que vaig triar
quan en tenia 14 o 15. Just ara!
La
meva vida laboral no ha estat gaire moguda geogràficament. He estat
a tres instituts, sense comptar quinze dies al Politècnic mentre em
presentava a les oposicions, que excepcionalment varen ser a
l'octubre.
Els
tres centres – IFP Francesc de Borja Moll de Palma, IFP Pere de
Son Gall de Llucmajor i IES Felanitx- s'han anat succeint
paral·lelament als canvis personals i familiars.
Resulta
curiós que la meva estada en aquests centres ha coincidit amb el seu
bateig: vaig inaugurar l'institut F.B.Moll amb la presència de
l'il·lustre lingüista homenatjat; vaig assistir al bateig del
centre de Llucmajor que es va veure envoltat de tota una sèrie
d'activitats per donar a conèixer el personatge Pere de Son Gall,
l'inventor de l'autogiroavió, i vaig viure el canvi de nom de
l'institut Felanitx, abans Mare de Déu de Sant Salvador, no gens
absent de polèmica.
Els
meus inicis laborals coincideixen també més o menys amb el
començament de la democràcia i per tant amb el principi d'una
abusiva alternança de lleis d'educació : LOEC, LODE, LOGCE, LOPEG,
LOCE, LOE, i encara hauré estat a temps a tastar la LOMCE.
Dels
23 als 27 anys, la meva estrena a l'IES F. Borja Moll, totalment
novella, va suposar la iniciació en tots els aspectes que al llarg
dels anys han estat l'eix de la meva feina: el contacte enriquidor
amb adolescents, la relació amb moltes persones que no hauria
conegut mai, el començament d'amistats que ho seran per a tota la
vida i la dedicació a una tasca privilegiada: la llengua catalana i
la literatura. Privilegiada perquè el seu impartiment no només és
una feina sinó una manera de pensar, una ideologia i un sentiment de
país molt real.
Durant
els primers quatre anys, amb un horari que ara em pareixeria
demencial – matí, horabaixa i vespre- i que, per altra banda
m'agradava molt- vaig tenir alumnes gairebé tan grans com jo i algun
de major. Vaig començar sense saber imposar-me gens, no sabia ben bé
què significava ser tutora, ni posar notes, ni prendre decisions...
Les primeres classes eren molt especials per la falta d'experiència
i de materials i sobretot perquè, tractant-se del primer curs en què
la llengua catalana era obligatòria , es convertien en una lluita
verbal per convèncer els alumnes que el mallorquí és català.
Aquest aprenentatge va succeir al mateix temps que descobria una gran
quantitat d'activitats "extraescolars" amb el professorat.
Molts érem fadrins i sense cap compromís ni sentimental – no
teníem parella- ni econòmic -no teníem hipoteques- ni familiar –
vivíem a pisos amb companys. No puc distingir en aquests primers
anys la gresca de l'escola.
Tot
plegat un molt bon record.
Després
d'aprovar les oposicions, als 27 anys i fins als 39, vaig formar part
del Pere de Son Gall.
La
meva maduració quant a responsabilitat es va haver d'accelerar
perquè em vaig trobar amb un institut innovador que, per una part,
s'acabava d'inscriure al grup de centres de l'estat en què es
començava a aplicar l'anomenada REM i, a més, estrenava una forma
de funcionament a través de comissions. Tot el professorat
participava en alguna i les decisions es prenien en assemblea
setmanal. Associi aquests anys a projectes interdisciplinars, viatges
a Madrid, a València i a Menorca, visites a centres de Mallorca per
explicar com funcionava la Reforma, coordinacions al CEP i molta
relació amb professorat d'altres centres...i per altra banda a
festes, actuacions, dinars, jocs de cartes, viatges de cotxe
compartits, viatges d'estudi, excursions, acampades...sopars i molts
d'amics.
Va
ser durant aquests dotze anys que vaig passar de viure a Palma a
viure al Port, de ser fadrina a ser casada, vaig tenir els meus dos
fills, que varen anar a l'Escoleta Municipal Fada Morgana de
Llucmajor i a través d'ells hi vaig fer bons amics per a sempre.
I
de dos centres d'una cinquantena de professors, el 1995 vaig
arribar a l'Institut de Felanitx, amb una població de més de mil
persones, entre les quals retrobava amigues, companyes de pis, antics
companys i coneguts del poble i feia noves coneixences de
professorat i d'alumnes que també veuria dins la meva vida diària.
Durant vint-i-un anys, s'ha arribat a convertir en una segona casa,
sobretot el departament que anomenam de vegades "ca nostra".
La relació de canvis de directiva, de lleis, d'experimentacions són
innombrables. Em ve de gust reviure, una barreja desordenada de mots
que consider especials: canvi de nom del centre, projecte lingüístic,
Revista No Diguis Dois, aniversari del centre, PALIC, grups
flexibles, Mural Barceló, Biblioteca Nadal Batle, aula matèria,
homenatges a poetes, reformes del centre, carril bici, vagues,
retallades, manifestacions, visita de Matas, correllengües,
concerts, foguerons, Blog No diguis dois¨... Tot plegat un bolic de
records per dur-me'n.
I
no podria haver tengut un acabament millor que treballar el darrer
any amb el plaer de veure el canvi de govern, de creure en la
possibilitat de recuperar tot allò que quatre anys nefasts han
estat a punt de fer desaparèixer i de constatar la importància que
va demostrar tenir la comunitat educativa en la societat mallorquina.
Per res del món donaria totes les emocions que vàrem viure durant
aquest darrer període.
La
pèrdua de tot aquest enfilall de vivències i de la feina diària
de classe, moltes vegades cansada i desagraïda, però moltes més
agradable i emocionant, és el que em provoca més enyorança ja
des d'ara. Naturalment que m'enyoraré un poc de tot, m'enyoraré
sobretot del meu departament i m'enyoraré especialment del "trio"
que hem format amb na Francisca Nicolau i na Maria Andreu, que ha
ajudat a fer-me més familiar el treball a l'institut. Crec,
finalment, que partiré sense estar-ne especialment cansada ni
avorrida. Crec que encara hi podria esser un poc més, però per això
és que me'n vull anar: sense ni un dia d'amargura. I com que en lloc
de deixar-ho tot, tenc la sensació que tot ve amb mi, ho agraesc a
tots i a tot.
Moltes
gràcies i fins un altre dia!
Juny
de 2016
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada