ELS ALUMNES DE 4t D'ESO FINALITZEN ELS ESTUDIS AMB UNA FESTA
La festa va consistir en un berenar a l'entrada de l'institut i un acte a l'auditori de Felanitx que va comptar amb una actuació musical per part d'alguns alumnes, una recopilació de fotografies dels quatre cursos d'ESO, una aportació oral de cada grup, el lliurament de diplomes per part dels tutors i un parlament final del director.
APORTACIÓ DEL ALUMNES:
Tot això que durant quatre o més anys hem anat construint, demà acaba i possiblement no oblidarem mai el que hem passat aquest curs perquè és el quart. Aquí s'acaba una etapa.
En aquesta etapa hem fet amics que ens duraran per sempre, hem conegut persones que potser no tornarem a veure o amb qui no tornarem parlar mai més. Però no oblidarem això, en podeu estar segurs, perquè, per poc que sigui, alguna cosa hem viscut junts, per petita que sigui.
Creis que hi ha algú que mai no hagi vessat unes llàgrimes amargues, obertament o dissimuladament, perquè estava acabant una història? Una història com qualsevol altra... S'acabava aquella història meravellosa, només faltava un simple adéu, un adéu trist, dolgut, per la pèrdua d'aquelles persones amb qui havia passat molt de temps, amb qui havia viscut aventures... Trist per la certesa o incertesa de no tornar a veure gent que estimava, que admirava. Gent que en algun moment la varen veure partir i sense la qual la vida li hauria semblat buida i absurda, sense esperances ni somnis per complir al seu costat.
Diuen que tot el que comença algun dia ha d'acabar, és llei de vida.
Gràcies per aquest quart, per aquests cursos tan meravellosos, perquè dilluns ja no ens haurem d'aixecar prest i començarà la bona vida, la vida d'estiu on no saps quin dia és però poc importa. Així que gaudiu al màxim d'aquest estiu sense cap preocupació. Bon estiu!
Ja era hora d'acabar
l'estiu ja és arribat,
la platja ens espera
i també els gelats.
Els llibres a l'estanteria quedaran
i de pols aquests s'ompliran
Molts d'aquí volen partir
i el seu camí per una altra banda seguir,
d'altres volen quedar
i a l'institut els seus estudis acabar.
N'hi haurà alguns
que a les aules tornaran
però aquesta vegada
per poder ensenyar
i així una altra generació crear.
Els nostres camins se separaran
però el record ens unirà
i algun dia caminant
tornarem a trobar
un amic d'abans.
Gràcies pels anys que hem compartit,
pels coneixements adquirits,
pels moments viscuts,
pels companys que hem conegut,
pels records que ens acompanyaran,
pels professors que hem tengut.
Gràcies.
DISCURS DEL DIRECTOR:
La coronació de Felip
VIè pren una dimensió històrica pel fet de coincidir amb aquest
primer acte de graduació en ESO de l'IES Felanitx. I per això serà
recordada en els llibres d'història.
Alumnes de 4rt d'ESO,
alumnes de 1r d'ESO, companys de Claustre, tots sabem que aquest acte
d'avui és un experiment, una pràctica que en futures edicions
sortirà millor. També la meva intervenció. En qualsevol cas, en
nom de tots vull donar les gràcies als organitzadors, als tutors i a
tots els alumnes participants.
Com han indicat algunes
de les vostres intervencions, passau de l'educació obligatòria a la
no obligatòria. Vosaltres i els vostres pares teníeu el dret i el
deure d'estar escolaritzats dels 6 als 16 anys. Això s'ha acabat. I
significa moltes coses.
Ha arribat el moment,
si no ho havies descobert, de saber que estudies per tu, és hora de
superar la idea d'estudiar per aprovar, sobretot del llastimós
objectiu d'estudiar un mínim, saber un mínim i aprovar un màxim.
Has de generar el teu propi interès per saber i per saber fer coses.
Si no el tens, alguna cosa no va bé en el teu maquinari o en el teu
programari. És hora de veure que l'aprenentatge i la vida són el
mateix.
Que no vos confongui la
gratuïtat de l'educació postobligatòria ni quedar al mateix
centre. No és gratuïta, és molt costosa i la pagam amb els nostres
imposts. Si estudiau batxillerat o formació professional a l'IES
Felanitx, podeu caure en l'error de pensar que feix 5è d'ESO: les
mateixes aules, els mateixos professors... Això no passa als
alumnes que s'incorporen de Porreres o d'Es Lledoner.
Mirem endavant. Un
motiu més per fer un bon Batxillerat al dia: els que ara acaben 3r
d'ESO seran la primera generació que s'haurà de presentar a una
revàlida per obtenir el títol de Batxillerat. Un bon motiu per anar
al dia, ja que vosaltres encara podeu acabar el batxillerat en les
condicions actuals.
Sigau un poc més
generosos amb el vostre aprenentatge: dedicau més temps a l'estudi,
dedicau més temps a vosaltres mateixos, l'estudi no roba vida, en
dóna.
De la vostra formació,
crec que el professorat en tenim dues preocupacions principals. La
primera, és el dèficit de lectura. Llegiu poc, llegiu malament i
davant la dificultat, abandonau immediatament. Cosa que em duu a la
segona preocupació, la falta d'esforç personal. Allò que els
vostres pares coneixen com a força de voluntat. Llegir està mal
vist. De les lectures obligatòries, són molts els que només miren
un resum per internet. És un error.
El problemes més
difícils són els que tenen l'enunciat llarg, tot i que després
només et demani sumar dos i dos. A la tercera línia, l'estudiant
diu que no ho entén. I no hi ha intenció de tornar-ho a llegir.
Llegiu, llegiu i llegiu
Canviam de tema. Heu
estudiat a l'escola pública. La que combina igualtat d'oportunitats
i llibertat. Ha estat un curs molt complicat per al professorat. Hi
ha professors que han lluitat molt per la dignitat de la pública.
Han coincidit els vostres 4 anys d'ESO amb el meu període com a
director. Sou la primera generació que no ha vist millorar
l'educació respecte a la generació anterior. Fins fa poc, sempre
havíem millorat. A l'IES Felanitx hem fet un esforç molt important
perquè les retallades no arribassin a les aules i només les
patíssim els professors, però perquè en tengueu una idea durant
els vostres 4 anys d'ESO, els professors del nostre institut han
baixat de 105 a 90, en el moment més difícil econòmicament el
centre es va quedar amb sols 9 euros al banc i els nostres sous són
més o menys un 20% inferiors.
Es fa un poc difícil
en aquests anys de crisi i d'incertesa animar els joves a l'estudi,
però estic segur que la formació personal és el que més obri
portes. L'estudi no aporta de manera immediata felicitat, salut o
èxits amorosos, però és molt més fàcil que aquestes coses
arribin a la persona formada.
Triau camins amb
amplitud de mires (no ho faceu només per solucionar problemes
immediats (no faig matemàtiques, perquè no em van bé, sabent que
després em faran falta) i no fonamenteu la vostra elecció només en
qüestions laborals o dineràries, sínó pensant en el que t'agrada
instintivament i en el que pot ajudar a desenvolupar-te. No hi ha ara
garanties d'èxit econòmic a partir de l'esforç formatiu, però hi
ha moltes possibilitats de fracàs sense esforç formatiu.
Seguiu estudiant,
perquè el dia que una persona s'atura d'estudiar, comencen les
dificultats per seguir aprenent i és complicat tornar-hi. Hem de
recordar que el que val és el camí, com en el viatge a Ítaca.
Quan surts a fer el
viatge cap a Ítaca,
has de pregar que el
camí sigui llarg,
que siguin moltes les
matinades,
que siguis vell quan
fondegis l'illa.
Abans d'acabar, un
consell a mig camí entre la prudència i la polissonada. El diré en
anglès, amb una frase feta: the second mouse gets the cheese. És el
segon ratolí el que agafa el formatge. El primer queda a la ratera.
Bé, avui és un dia de
celebració. Heu acabat un cicle d'estudis. Enhorabona. Ahir a les
juntes d'avaluació vàrem poder comprovar que molt majoritàriament
els alumnes de 4t d'ESO promocionau i vos titulau ara al juny. I la
perspectiva és que al setembre siguin encara uns quants més, vistes
les notes. Estic segur. Enhorabona als titulats, doble als que han
rebut una menció honorífica, també als alumnes de 1r d'ESO que ens
acompanyen. Que tengueu un bon estiu.
Gràcies.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada