Aquest curs 2019-2020, els alumnes de 2n de batxillerat
han viscut el fet literari per camins
diversos. A més de poder gaudir de la presència de Lucia Pietrelli,
com explicàvem el trimestre
anterior, han assistit diverses vegades al teatre. Entre les obres
que han anat a veure hi ha
Smiley, de l’autor Guillem Cllua, del qual també han llegit Marburg,
una altra obra teatral.
És, doncs, perquè n’han treballat dues obres que li han fet, entre
tots, aquesta entrevista
que teniu a continuació. L’entrevista, s’ha fet per correu electrònic.
És molt d’agrair la gentilesa
d’en Guillem Clua a l’hora de dedicar-nos una bona estona del seu
temps de lleure per respondre-hi.
han viscut el fet literari per camins
diversos. A més de poder gaudir de la presència de Lucia Pietrelli,
com explicàvem el trimestre
anterior, han assistit diverses vegades al teatre. Entre les obres
que han anat a veure hi ha
Smiley, de l’autor Guillem Cllua, del qual també han llegit Marburg,
una altra obra teatral.
És, doncs, perquè n’han treballat dues obres que li han fet, entre
tots, aquesta entrevista
que teniu a continuació. L’entrevista, s’ha fet per correu electrònic.
És molt d’agrair la gentilesa
d’en Guillem Clua a l’hora de dedicar-nos una bona estona del seu
temps de lleure per respondre-hi.
Guillem Clua, dramaturg |
SOBRE EL FET D’ESCRIURE
¿Per què decidires escriure teatre i no un altre
gènere?
gènere?
Va ser una mica per accident. Jo de ben petit tenia clar
que m’agradava escriure, però no sabia
encara què exactament. Per això quan va arribar l’hora
d’anar a la universitat vaig escollir
Periodisme. No va ser fins més tard que, després de
molts anys de gaudir del teatre com a
espectador, vaig fer un parell de cursos d’escriptura
a la Sala Beckett de Barcelona i vaig veure
que era un gènere amb el que em sentia molt
còmode, perquè em permetia explicar històries de
ficció sense els requeriments tècnics del cinema ni
l’extensió que demanava una novel·la.
que m’agradava escriure, però no sabia
encara què exactament. Per això quan va arribar l’hora
d’anar a la universitat vaig escollir
Periodisme. No va ser fins més tard que, després de
molts anys de gaudir del teatre com a
espectador, vaig fer un parell de cursos d’escriptura
a la Sala Beckett de Barcelona i vaig veure
que era un gènere amb el que em sentia molt
còmode, perquè em permetia explicar històries de
ficció sense els requeriments tècnics del cinema ni
l’extensió que demanava una novel·la.
¿D’on treus les idees, en escriure? ¿De l’experiència
personal? ¿Simplement de la imaginació?
personal? ¿Simplement de la imaginació?
Gairebé tot sorgeix de la realitat que m’envolta,
ja siguin experiències pròpies o d’altres persones,
fets reals que surten a les notícies, etc. Crec que
sempre s’ha d’escriure sobre allò que es coneix,
ja que un dels ingredients essencials per escriure
bé és la veritat. La imaginació és molt
necessària, però sempre ha de néixer de fets o
idees verdaderes.
ja siguin experiències pròpies o d’altres persones,
fets reals que surten a les notícies, etc. Crec que
sempre s’ha d’escriure sobre allò que es coneix,
ja que un dels ingredients essencials per escriure
bé és la veritat. La imaginació és molt
necessària, però sempre ha de néixer de fets o
idees verdaderes.
Quan escrius una obra, ¿ja saps tot el que
escriuràs quan t’hi poses o vas pensant-la
a mesura que l’escrius?
escriuràs quan t’hi poses o vas pensant-la
a mesura que l’escrius?
La majoria de vegades no em poso a escriure
l’obra fins que no sé com acabarà.
Necessito saber on vaig abans d’emprendre
el camí o tinc por de perdre’m. Després sempre
canvio coses a mitja obra, esclar, però el final
poques vegades canvia.
l’obra fins que no sé com acabarà.
Necessito saber on vaig abans d’emprendre
el camí o tinc por de perdre’m. Després sempre
canvio coses a mitja obra, esclar, però el final
poques vegades canvia.
Un tema recurrent a la teva obra és
l’homosexualitat. ¿Per què?
l’homosexualitat. ¿Per què?
Com a home gai tinc una necessitat d’explicar
històries de personatges LGTBI que sovint no
tenen presència al teatre català (o al cinema
o la televisió). Sóc un gran defensor de la
visibilitat de tota mena d’identitats afectivosexuals
en la ficció, ja que hi ha espectadors
que necessiten veure aquests personatges i
sentir-se identificats en les seves històries
particulars.
històries de personatges LGTBI que sovint no
tenen presència al teatre català (o al cinema
o la televisió). Sóc un gran defensor de la
visibilitat de tota mena d’identitats afectivosexuals
en la ficció, ja que hi ha espectadors
que necessiten veure aquests personatges i
sentir-se identificats en les seves històries
particulars.
¿Consideres que seria bo que es fes
una pel·lícula d’alguna de les teves obres?
¿I que alguna plataforma com Netflix en fes
una sèrie?
una pel·lícula d’alguna de les teves obres?
¿I que alguna plataforma com Netflix en fes
una sèrie?
Sí, de fet ja ho hem intentat amb alguna, com
Marburg, Smiley o La pell en flames, però de
moment no hi ha hagut sort! El cinema és un
món molt complicat que demana grans inversions
econòmiques.
Marburg, Smiley o La pell en flames, però de
moment no hi ha hagut sort! El cinema és un
món molt complicat que demana grans inversions
econòmiques.
La teva obra, ¿ha estat mai premiada?
Sí, en diverses ocasions. Gairebé totes les
meves obres han obtingut premis o nominacions
importants aquí i a l’estranger.
meves obres han obtingut premis o nominacions
importants aquí i a l’estranger.
CLUA I LA SEVA OBRA
¿Et veus reflectit en algun personatge de
la teva obra, ja sigui de Marburg, ja sigui
de Smiley?
la teva obra, ja sigui de Marburg, ja sigui
de Smiley?
Sí, especialment a Smiley. Quan la vaig escriure
vaig posar molta veritat personal en el text i
podria dir que gran part és autobiogràfic. A Marburg
no tant, perquè mai m’he trobat personalment
en cap de les situacions a les quals s’enfronten
els personatges (afortunadament).
vaig posar molta veritat personal en el text i
podria dir que gran part és autobiogràfic. A Marburg
no tant, perquè mai m’he trobat personalment
en cap de les situacions a les quals s’enfronten
els personatges (afortunadament).
Les representacions de les teves obres,
¿solen acomplir les teves expectatives?
¿solen acomplir les teves expectatives?
Sovint sí, especialment en aquells muntatges
on hi ha hagut un diàleg prolífic amb el director
o he dirigit jo mateix. Llavors el resultat de la
posada en escena sol aportar coses que ni tan
sols havia imaginat. Aquesta és la màgia del
teatre: en un escenari no es pot preveure tot i
de vegades l’aportació dels actors o d’altres
professionals, com l’escenògraf, et fan veure
l’obra d’una altra manera i fins i tot et poden
fer canviar el text.
on hi ha hagut un diàleg prolífic amb el director
o he dirigit jo mateix. Llavors el resultat de la
posada en escena sol aportar coses que ni tan
sols havia imaginat. Aquesta és la màgia del
teatre: en un escenari no es pot preveure tot i
de vegades l’aportació dels actors o d’altres
professionals, com l’escenògraf, et fan veure
l’obra d’una altra manera i fins i tot et poden
fer canviar el text.
¿Amb quina de les teves obres has gaudit
més?
més?
Totes m’han proporcionat molts bons moments.
Potser L’oreneta, ara en gira per Espanya, és la
que m’està emocionant més, ja que està arribant
a molta gent i el seu missatge de respecte a la
diversitat és molt necessari que circuli.
Potser L’oreneta, ara en gira per Espanya, és la
que m’està emocionant més, ja que està arribant
a molta gent i el seu missatge de respecte a la
diversitat és molt necessari que circuli.
Escena de l'obra Smiley |
SOBRE SMILEY
¿Per què vares decidir escriure Smiley,
una obra que trenca amb els estereotips que
ens imposa la societat?
una obra que trenca amb els estereotips que
ens imposa la societat?
Fa anys que no deixem de veure comèdies romàntiques
de tota mena al teatre, el cinema i la
televisió, però han tingut sempre una cosa en comú:
eren entre un home i una dona. Jo tenia
ganes de fer el mateix, una comèdia divertida,
comercial i emocionant, amb dos homes, ja que
no s’havia fet mai i la societat ja estava prou
preparada per veure-ho com una cosa normal.
Naturalitzar l’homosexualitat per a un públic
mainstream va ser el principal objectiu.
de tota mena al teatre, el cinema i la
televisió, però han tingut sempre una cosa en comú:
eren entre un home i una dona. Jo tenia
ganes de fer el mateix, una comèdia divertida,
comercial i emocionant, amb dos homes, ja que
no s’havia fet mai i la societat ja estava prou
preparada per veure-ho com una cosa normal.
Naturalitzar l’homosexualitat per a un públic
mainstream va ser el principal objectiu.
SOBRE MARBURG
¿Quina finalitat té que totes les històries
de l’obra estiguin entrellaçades?
de l’obra estiguin entrellaçades?
La idea era donar a entendre que tots els éssers
humans estem lligats els uns als altres, encara
que no en siguem conscients, a través de l’espai
i el temps. Les accions d’un afecten els altres,
que a la vegada afectaran altres i així fins a
l’infinit. De fet, les seves històries comencen de
manera separada i es van ajuntant fins que al
final, totes semblen tenir una única veu.
humans estem lligats els uns als altres, encara
que no en siguem conscients, a través de l’espai
i el temps. Les accions d’un afecten els altres,
que a la vegada afectaran altres i així fins a
l’infinit. De fet, les seves històries comencen de
manera separada i es van ajuntant fins que al
final, totes semblen tenir una única veu.
¿Per què hi apareix la malaltia com a lligam?
Les diferent malalties (del cos i de l’ànima)
que van apareixent posen en perill l’existència
d’aquells que les pateixen o fan trontollar el món
que creien segur. No hi ha res més perillós i més arbitrari
que una malaltia: afecta tothom sense distincions
i no diferencia entre classes, races, gèneres...
Ens fa a tots iguals i, davant l’amenaça de la mort,
ens fa ser qui realment som.
que van apareixent posen en perill l’existència
d’aquells que les pateixen o fan trontollar el món
que creien segur. No hi ha res més perillós i més arbitrari
que una malaltia: afecta tothom sense distincions
i no diferencia entre classes, races, gèneres...
Ens fa a tots iguals i, davant l’amenaça de la mort,
ens fa ser qui realment som.
Portada de l'obra Marburg |
¿Com és que la relació entre totes les històries
que apareixen a l’obra és la ciutat de
Marburg? ¿Vares triar el nom de Marburg
perquè les quatre ciutats realment existeixen
o la tria té un sentit més profund?
que apareixen a l’obra és la ciutat de
Marburg? ¿Vares triar el nom de Marburg
perquè les quatre ciutats realment existeixen
o la tria té un sentit més profund?
Vaig assabentar-me de l’existència del virus de Marburg
descobert als anys 60 per casualitat,
llegint un reportatge, i em va cridar l’atenció que
bategessin el virus amb el nom d’una ciutat
alemanya. Em vaig preguntar si els seus habitants
sabien que vivien en una ciutat amb nom de
malaltia i quan vaig descobrir que realment hi
havia tres llocs més al món amb el mateix nom, vaig
saber de seguida que havia d’escriure una obra sobre
això. Al llarg de dos anys vaig visitar els
quatre emplaçaments per documentar-me i
acabar de polir l’obra.
descobert als anys 60 per casualitat,
llegint un reportatge, i em va cridar l’atenció que
bategessin el virus amb el nom d’una ciutat
alemanya. Em vaig preguntar si els seus habitants
sabien que vivien en una ciutat amb nom de
malaltia i quan vaig descobrir que realment hi
havia tres llocs més al món amb el mateix nom, vaig
saber de seguida que havia d’escriure una obra sobre
això. Al llarg de dos anys vaig visitar els
quatre emplaçaments per documentar-me i
acabar de polir l’obra.
¿Per què et sembla que pot ser romàntic en
una relació la transmissió d’una malaltia?
una relació la transmissió d’una malaltia?
Per a mi personalment no ho és, però per al personatge
de Buck sí. Té una idea molt equivocada
del que és l’amor i l’entén com una submissió a l’altre,
en aquest cas Dundy, o com una necessitat
d’utilitzar un aspecte aliè als sentiments (en aquest
cas una malaltia) per crear un lligam irrompible.
Aquest desig de ser contagiat existeix i hi ha gent
que el posa en pràctica, però jo no crec que
tingui res de romàntic. Dundy també ho sap, però
al final de l’obra s’hi aferra perquè és l’única
sortida que veu a la seva soledat.
de Buck sí. Té una idea molt equivocada
del que és l’amor i l’entén com una submissió a l’altre,
en aquest cas Dundy, o com una necessitat
d’utilitzar un aspecte aliè als sentiments (en aquest
cas una malaltia) per crear un lligam irrompible.
Aquest desig de ser contagiat existeix i hi ha gent
que el posa en pràctica, però jo no crec que
tingui res de romàntic. Dundy també ho sap, però
al final de l’obra s’hi aferra perquè és l’única
sortida que veu a la seva soledat.
¿Quina intenció té la crítica ferotge de la religió?
¿Consideres que la religió s’aprofita
de la gent?
¿Consideres que la religió s’aprofita
de la gent?
Jo sóc un ateu convençut. No crec en Déu, tot i que
respecto les creences de tothom, com no
podria ser d’una altra manera. Ara bé, una cosa
molt diferent són les religions que articulen
aquestes creences legítimes de la gent. En la meva
opinió no són més que un conjunt de dogmes
i supersticions que no aporten res a l’espiritualitat
personal, més aviat el contrari: generen
frustracions, prohibicions, enfrontaments, injustícia i guerres.
respecto les creences de tothom, com no
podria ser d’una altra manera. Ara bé, una cosa
molt diferent són les religions que articulen
aquestes creences legítimes de la gent. En la meva
opinió no són més que un conjunt de dogmes
i supersticions que no aporten res a l’espiritualitat
personal, més aviat el contrari: generen
frustracions, prohibicions, enfrontaments, injustícia i guerres.
Un altre tema recurrent a Marburg és el de la
mort, la por de la mort. ¿Pot ser escriure
sobre la mort és un forma de sobreviure?
mort, la por de la mort. ¿Pot ser escriure
sobre la mort és un forma de sobreviure?
Escriure sobre el que sigui és una forma de sobreviure.
De fet, tots aquells que ens dediquem
a crear, ho fem d’alguna manera per esquivar la mort,
per deixar alguna cosa en aquest món
quan nosaltres ja no hi siguem. D’alguna manera,
perseguim la immortalitat.
De fet, tots aquells que ens dediquem
a crear, ho fem d’alguna manera per esquivar la mort,
per deixar alguna cosa en aquest món
quan nosaltres ja no hi siguem. D’alguna manera,
perseguim la immortalitat.
¿Què significa la recurrència del color vermell
–VIH, pols vermella, sang, llibre...–?
–VIH, pols vermella, sang, llibre...–?
És un recurs visual escènic que va apareixent durant
l’obra: el color de la sang va sortint de tant
en tant, recordant-nos a tots que som humans.
l’obra: el color de la sang va sortint de tant
en tant, recordant-nos a tots que som humans.
Sembla que els personatges femenins de l’obra
surten una mica malparats –Helga, Acanit,
Claire–. Ens hem plantejat si arriba a ser un tant
misògina. ¿Què trobes tu?
surten una mica malparats –Helga, Acanit,
Claire–. Ens hem plantejat si arriba a ser un tant
misògina. ¿Què trobes tu?
Amb el pas dels anys intento analitzar els meus
textos també des d’una perspectiva de gènere
i en el cas de Marburg he de reconèixer que no vaig
ser gaire just amb el personatge d’Helga,
ja que actua i deixa d’actuar sempre en funció dels
homes de la seva vida, ja sigui Tom o el seu
amant. No crec el mateix, però, d’Acanit, que es
manté ferma en la seva fe i s’acaba convertint,
segurament, en la taula de salvació de Gabriel a
través d’una amistat futura (recordem la revelació:
aquella nit soparan junts); i tampoc de Claire, que
ha viscut tota la vida soltera i com ha volgut i
que acaba deixant aquest món en els seus propis
termes.
textos també des d’una perspectiva de gènere
i en el cas de Marburg he de reconèixer que no vaig
ser gaire just amb el personatge d’Helga,
ja que actua i deixa d’actuar sempre en funció dels
homes de la seva vida, ja sigui Tom o el seu
amant. No crec el mateix, però, d’Acanit, que es
manté ferma en la seva fe i s’acaba convertint,
segurament, en la taula de salvació de Gabriel a
través d’una amistat futura (recordem la revelació:
aquella nit soparan junts); i tampoc de Claire, que
ha viscut tota la vida soltera i com ha volgut i
que acaba deixant aquest món en els seus propis
termes.
Fins aquí les paraules d’en Guillem Clua. La seva
passió pel que fa i el plaer que ens ha causat
veure i llegir la seva obra ens serveixen per convidar-vos a
vosaltres també a gaudir de la literatura.
passió pel que fa i el plaer que ens ha causat
veure i llegir la seva obra ens serveixen per convidar-vos a
vosaltres també a gaudir de la literatura.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada