Passa al contingut principal

L'esperanto, article de Miquel Barceló

Un alumne de 2n de Batxiller, en Miquel Barceló, ens envia aquest article:


El passat 6 d’abril, vaig poder gaudir d’una conferència sobre l’esperanto, duta a terme pel Dr. Nicolau Dols, a la Casa de Cultura de Santanyí.

En l'esmentada conferència, el Dr. Dols va explicar d’una forma molt didàctica la llengua de 130 anys d’antiguitat, creada per L. L. Zamenhof. Una de les moltes anècdotes contades pel doctor, va ser el “naixement” de l’esperanto: quan Zamenhof i un subscriptor de la seva revista (en esperanto) comencen a parlar en aquest projecte de llengua universal que és l’esperanto (que no és únic) .

L'esperanto es fonamenta en tan sols setze regles gramaticals i és d'esmentar que la seva estructura no és romànica, sinó és aglutinant.

Assegurar el nombre exacte de parlants és molt complicat, però s’estima que la xifra va des d’uns 100.000 a uns 2.000.000 de parlants d'esperanto. Mil famílies d’aquestes, tenen l’esperanto com a llengua principal, i s’han pogut observar ja, terceres generacions d’esperantistes.

Algunes de les moltes mencions dignes de recordar del Dr. Dols, foren: "les llengües serveixen per comunicar, no per imposar-se" o "les llengües no s'han de mesurar segons el nombre de parlants; ja sabem com funciona això" o "no hi ha monolingües en català”.

Un fet que recolza fermament les paraules del doctor, és que cada any es publiquen uns 120 llibres en esperanto, dels quals 20 són creacions originals en aquesta llengua (les altres, la gran majoria, traduccions)

A part de les escoles i universitats on s'ensenya aquesta llengua universal, també es pot aprendre a través de la xarxa i es pot practicar amb altres esperantistes als congressos internacionals que es realitzen any rere any.

Per finalitzar, vull recomanar qualsevol de les múltiples conferències que du a terme el Dr. Dols, perquè realment són molt dinàmiques i interessants.


Miquel Barceló Vidal
2n batx B

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Memorial de Tabarka

ELS ALUMNES DE 1R D  OPINEN SOBRE  MEMORIAL DE TABARKA Tots els alumnes de 1r d'ESO han llegit, durant aquest segon trimestre que acaba, una novel·la de Ponç Pons titulada Memorial de Tabarka . En acabar-la han escrit la seva opinió i en aquesta ocasió us en publicam una mostra dels alumnes de 1r D. Ha estat molt interessant. Per a mi  és molt difícil que m'agradi un llibre perquè no m' agrada gens llegir. En tot moment hi ha hagut acció. El meu personatge preferit ha estat Enzo perquè ha estat molt divertit.(J. Viñas)   M'ha agradat ja que a mi m'agraden els llibres d'aventures, misteri i amor . La part que més m'agrada és quan tots aconsegueixen alliberar-se d'Aben Yusuf. La part que menys m'agrada és el diàleg entre els frares . El personatge que més m'agrada és Ismael perquè és un nin molt valent i aconsegueix un pare bo i valent .(A. Collado) Molt entretengut perquè a mi m'agraden molt els llibres d...

Projecte cotxe elèctric

CURSA DE COTXES ELÈCTRICS El departament de tecnologia del nostre centre no s'atura de sorprendre'ns amb activitats que tenen com a protagonistes els treballs fets pels alumnes. En aquesta ocasió els alumnes de 3r d'ESO  han hagut de construir uns cotxets elèctrics  que després han enfrontat entre si en dos tipus de curses  de velocitat: un circuit  en línia recta i una prova d'habilitat en un circuit  en ziga-zaga. A l'hora de construir els cotxets els alumnes havien de tenir en compte aquests requisits: Els cotxes han d´estar impulsats per dos motors elèctrics. Han de tenir unes d imensions màximes 30x20 cm. Han de disposar d´un comandament per fil on hi haurà els dispositius de control i les piles. Es poden utilitzar diversos materials per construir els cotxes . El cotxe ha de tenir un interruptor general ON/OFF. Han disposat de 10 classes per construir-los. Les curses s'han efectuat al hall de l...

Més de 25 anys educant

Des del blog i durant aquest curs volem donar a conèixer els components dels nostre claustre. Començarem, en aquest article, amb el professorat   experimentat i que  duu  més de 25 anys dedicats a l'ensenyament. Ens interessa descobrir les circumstàncies professionals de cada un, els canvis significatius que han viscut, els aspectes que valoren més positivament de la seva tasca i algunes de les anècdotes que els duen més records. Per això hem fet una enquesta on es recollien aquestes qüestions. Començarem referint-nos als canvis més significatius que en conjunt hi destaquen: En primer lloc i com era d'esperar hi predomina el canvi que ha suposat l' ús de les noves tecnologies a l'aula (pissarra digital, ordinadors portàtils, connexió a internet, xarxa informàtica...)  i al centre (comunicacions diverses, faltes, butlletins de notes...).  També s'hi destaquen, per una banda, l' arribada d'alumnes de 1r i 2n d'ESO , la q ual cosa...