Passa al contingut principal

L'esperanto, article de Miquel Barceló

Un alumne de 2n de Batxiller, en Miquel Barceló, ens envia aquest article:


El passat 6 d’abril, vaig poder gaudir d’una conferència sobre l’esperanto, duta a terme pel Dr. Nicolau Dols, a la Casa de Cultura de Santanyí.

En l'esmentada conferència, el Dr. Dols va explicar d’una forma molt didàctica la llengua de 130 anys d’antiguitat, creada per L. L. Zamenhof. Una de les moltes anècdotes contades pel doctor, va ser el “naixement” de l’esperanto: quan Zamenhof i un subscriptor de la seva revista (en esperanto) comencen a parlar en aquest projecte de llengua universal que és l’esperanto (que no és únic) .

L'esperanto es fonamenta en tan sols setze regles gramaticals i és d'esmentar que la seva estructura no és romànica, sinó és aglutinant.

Assegurar el nombre exacte de parlants és molt complicat, però s’estima que la xifra va des d’uns 100.000 a uns 2.000.000 de parlants d'esperanto. Mil famílies d’aquestes, tenen l’esperanto com a llengua principal, i s’han pogut observar ja, terceres generacions d’esperantistes.

Algunes de les moltes mencions dignes de recordar del Dr. Dols, foren: "les llengües serveixen per comunicar, no per imposar-se" o "les llengües no s'han de mesurar segons el nombre de parlants; ja sabem com funciona això" o "no hi ha monolingües en català”.

Un fet que recolza fermament les paraules del doctor, és que cada any es publiquen uns 120 llibres en esperanto, dels quals 20 són creacions originals en aquesta llengua (les altres, la gran majoria, traduccions)

A part de les escoles i universitats on s'ensenya aquesta llengua universal, també es pot aprendre a través de la xarxa i es pot practicar amb altres esperantistes als congressos internacionals que es realitzen any rere any.

Per finalitzar, vull recomanar qualsevol de les múltiples conferències que du a terme el Dr. Dols, perquè realment són molt dinàmiques i interessants.


Miquel Barceló Vidal
2n batx B

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Projecte cotxe elèctric

CURSA DE COTXES ELÈCTRICS El departament de tecnologia del nostre centre no s'atura de sorprendre'ns amb activitats que tenen com a protagonistes els treballs fets pels alumnes. En aquesta ocasió els alumnes de 3r d'ESO  han hagut de construir uns cotxets elèctrics  que després han enfrontat entre si en dos tipus de curses  de velocitat: un circuit  en línia recta i una prova d'habilitat en un circuit  en ziga-zaga. A l'hora de construir els cotxets els alumnes havien de tenir en compte aquests requisits: Els cotxes han d´estar impulsats per dos motors elèctrics. Han de tenir unes d imensions màximes 30x20 cm. Han de disposar d´un comandament per fil on hi haurà els dispositius de control i les piles. Es poden utilitzar diversos materials per construir els cotxes . El cotxe ha de tenir un interruptor general ON/OFF. Han disposat de 10 classes per construir-los. Les curses s'han efectuat al hall de l...

Ramon Llull

L' INSTITUT COL·LABORA AL SETMANARI FELANITX El mes de novembre ha començat l'any Ramon Llull, coincident amb el setè cente n ari de la seva mort. Per aquest motiu el setmanari Felanitx ha publicat una edició especial amb una majoria d'articles sobre l'escriptor. El nostre centre hi ha col·laborat amb dos articles coordinats pel departament de català que  publicam a continuació.   ITINERARI LITERARI RAMON LLULL I LA CIUTAT DE MALLORCA El personatge Ramon Llull i la seva obra formen part especialment del curr í culum de 4t d'ESO i de 1r de Batxillerat. Els alumnes d'aquests cursos aprenen amb materials i metodologies diferents la importància de Llull per a la llengua catalana i la literatura. Durant una sèrie d'anys, des del departament de català de l'IES i inicialment amb col·laboració amb el departament de ciències socials, s'ha organitzat, per a ambdós nivells, una ruta fotogràfica per Palma amb l'o...

Festa de comiat de 4t d'ESO

ELS ALUMNES DE 4t D'ESO FINALITZEN ELS ESTUDIS AMB UNA FESTA La festa va consistir en un berenar a l'entrada de l'institut i  un acte a l'auditori de Felanitx que va comptar amb una actuació musical per part d'alguns alumnes, una recopilació de fotografies dels quatre cursos d'ESO, una aportació oral de cada grup, el lliurament de diplomes per part dels tutors i un parlament final del director. APORTACIÓ DEL ALUMNES: Tot això que durant quatre o més anys hem anat construint, demà acaba i possiblement no oblidarem mai el que hem passat aquest curs perquè és el quart. Aquí s'acaba una etapa. En aquesta etapa hem fet amics que ens duraran per sempre, hem conegut persones que potser no tornarem a veure o amb qui no tornarem parlar mai més. Però no oblidarem això, en podeu estar segurs, perquè, per poc que sigui, alguna cosa hem viscut junts, per petita que sigui. Creis que hi ha algú que mai no hagi vessat unes llàgrimes amargues, obertament ...