«Per
a mi, escriure és un acte de lluita; no me basta entretenir el lector,
li vull empeltar els meus valors, si ell s’hi sent identificat.»
Pere Morey i Servera
(Palma, 1941) és
un conegut escriptor mallorquí, guanyador d'un total de sis premis
literaris arreu dels territoris de parla catalana. És llicenciat en
Ciències Econòmiques per la UB i en Ciències Empresarials per la
UIB, i va treballar com a professor universitari. Els gèneres que
cultiva són la literatura infantil i juvenil, la novel·la històrica
i la novel·la negra, tot i que també ha escrit obres de
ciència-ficció, teatre, guions de pel·lícules i fins i tot de
còmic. Ha col·laborat també en diverses ocasions en els mitjans de
comunicació.
1. És evident que un bon
escriptor necessita anys per perfeccionar el seu estil. Quan
començares i què et motivà a escriure?
Als 12 anys vaig fer una revista
a l’Escola de Comerç, on estudiava; el primer article va ser un
comiat als tramvies, que aleshores es retiraren de la circulació a
Ciutat. Llavors vaig començar una novel·la històrica per entregues
a cada edició que començava dient “Era el 31 de febrer de 1313,
durant el regnat de Sanç I de Mallorca”.
Ja aleshores barrejava la
història amb la pardaleria de citar una data impossible. A més,
sempre m’havia agradat contar als companys les rondalles que havia
llegit, canviant noms i situacions segons l’auditori.
2. Tens un escriptor
predilecte, algun model a qui seguies quan començaves?
Salgari i Jules Verne, perquè
barregen l’emoció amb la informació, quan començava a llegir.
Ara mateix el millor escriptor de novel·la història que conec és
Santiago Posteguillo, que recrea Roma molt millor que Robert Graves a
“Jo, Claudi”. Pel que fa a les guerres napoleòniques m’agrada
molt Richard Cornwell, i per la mateixa època, referida a la marina,
Patrick O’Brien.
3. D'on treus la inspiració?
De fets reals, de sensacions, o
de la tècnica que jo dic del «¿what if?»: què passaria si... De
tota manera, la major part de la meva obra és novel·la històrica,
encara que també he fet experiments en novel·la negra,
neo-rondalles i algun conte de ciència ficció.
4. Tenc entès que vares estar
treballant a la Universitat. Com va ser l'experiència d'estar a
l'altra banda de la sala, ensenyant en lloc d'aprenent?
La millor manera d’aprendre
sobre un tema és ensenyar-lo o escriure sobre ell, perquè no et
pots permetre cap error.
Les cares dels alumnes o dels
oients són un bon indicador de l’interès que despertes i si el
missatge està ben formulat d’aquella manera. Record especialment
les expressions d’alguns dels estudiants de la península que
venien a fer la ruta del Templer i l’arquitecte, com reflectien una
emoció molt intensa. Això és molt reconfortant.
5. Molta gent et coneix per
les teves col·laboracions a documentals a la televisió. Què et va
sorprendre més del funcionament dels mitjans audiovisuals?
La quantitat de persones
implicades i la poca rendibilitat entre el temps de producció i el
d’emissió, la necessitat de comprimir les intervencions. Ens calia
un matí sencer a tres persones fer una intervenció de quatre
minuts, això sí, a diferents localitzacions.
6. Quina de les teves obres
t'agrada més?
«El llaüt de vela negra» és
la més emotiva; «El templer i l’arquitecte» és tècnicament més
difícil pels ponts que emprava canviar d’època a cada final de
capítol; «Pirènia, el país que mai no va existir» és un
exercici de reconstrucció de la història real d’Europa, així com
va ser, i així com m’agradaria que hagués estat. I naturalment, a
totes les famílies el fill més estimat és el caganiu, per això
m’agrada especialment «La darrera canonada».
7. Parlant de «La darrera
canonada», el teu darrer llibre, què en destacaries?
La barreja entre els fets reals i
la història personal dels protagonistes imaginaris, amb els quals
esper que el lector s’identifiqui; el missatge de conscienciació
de les injustícies que patim des de 1715 ençà, la proclama a favor
del recobrament de la nostra dignitat... i el meu testament
emocional, que surt al final.
Esper que es reparteixi en
fotocòpies durant la cerimònia del meu comiat, que no serà cap
funeral ni tanatori, perquè he deixat el meu cos a la ciència; així
seré útil després de mort. Possiblement es farà al Museu de
Mallorca, al qual he dedicat molt de temps i energies, amb música de
Mahler “La cançó de la terra” com ambientació.
8. Darrerament participes en
molts actes sobre el Tricentenari (1715-2015). Per què creus que és
tant important commemorar aquells fets?
Un poc el que he contestat al
punt anterior. Ens han amagat la nostra història, Espanya ens ha
inoculat el virus del “tanmateix”, que sols es cura aplicant la
vacuna del “siau qui sou”, i fa creure als curts que som un poble
distint del català i el valencià, per tal de separar-nos de la
nostra nacionalitat històrica i així controlar-nos millor.
Per a mi, escriure és un acte de
lluita; no me basta entretenir el lector, li vull empeltar els meus
valors, si ell s’hi sent identificat.
9. De tots els premis que has
guanyat (que no són pocs), de quin n'estàs més orgullós?
El de la Generalitat a la millor
obra juvenil de 1984 per «Pedres que suren», i és que no era cap
concurs literari, sinó un jurat independent. Ara, el millor premi és
aquella llum que veig als ulls d’alguns joves quan puc parlar amb
ells i veig que compartim la mateixa passió.
10. Tens en ment ja una idea
per la teva pròxima novel·la?
Una narració històrica a partir
dels esquelets que ha sortit a les excavacions de la basílica de Son
Peretó, a Manacor.
11. Quins consells donaries a
algú que just està començant la seva carrera literària?
Llegir molt amb un llapis (no un
boli!) en la mà i marcar a un costat els paràgrafs que més li han
agradat. Llavors, fer un resum del llibre (o pel·lícula) i anotar
quins canvis faria a l’argument, el final, els personatges...
Redactar exactament una pàgina
cada dia, ni més ni manco, amb els esdeveniments, sensacions i
emocions del dia. D’aquesta manera s’exercita l'observació i la
concisió. I per enriquir el vocabulari, cercar una paraula nova cada
dia al diccionari i anotar-la.
12. Molts companys de classe
consideren la història com a l'assignatura més avorrida. Què
penses que es pot fer perquè el jovent s'hi interessi més?
Per començar, junyir el
professor a una arada perquè és l’assignatura que més fascinant
pot ser. Una possibilitat és reunir-vos uns quants i veure, al
cinema, televisió o al YouTube, pel·lícules sobre aquella època.
O llegir els meus llibres, naturalment, per això els escric!
Pere Morey és un escriptor molt
qualificat i que personalment admiro molt; he llegit dos dels seus
llibres, entre el quals «La darrera canonada», i opino que té un
estil d'escriure que converteix allò més mediocre i aparentment
avorrit en una obra mestra. A més, reflecteix molt bé el seu sentit
de l'humor en els seus protagonistes, fent que el lector s'hi senti a
gust llegint-ho i fins i tot sentint-s'hi identificat. És un gènere
molt concret, la novel·la històrica, que a poca gent entusiasma
tant com a mi, però crec que els llibres d'aquest magnífic
escriptor són una eina esplèndida per a totes aquelles persones que
volen saber d'on provenen les seves arrels o volen conèixer un poc
més sobre com funcionava el món en un passat que sembla llunyà
però que en realitat no ho és tant. Ha estat tot un plaer
entrevistar-lo i espero que hagi servit perquè més d'un conegui un
tipus de literatura poc freqüent en l'àmbit juvenil però que pot
resultar igualment molt interessant.
Miquel Maimó Vidal
4t ESO C
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada