Passa al contingut principal

CREACIÓ

JUNY 2015

PLAGIANT
 MARIA-MERCÈ MARÇAL


Els alumnes de 4t d'ESO han treballat una antologia de poemes d'autors del segle XX. Un exercici ha consistit a "plagiar" un poema de Maria-Mercè Marçal, que apareix a continuació.


T'estimo perquè sí. Perquè el cos m'ho demana.
Perquè has vingut de l'ona sense ordre ni concert.
Perquè el brull del boscatge t'enrama la cabana
sense panys ni bernats, en un desvari verd.

Perquè vull. Perquè em xucla la rel de la follia.
Perquè és l'amor, dallat, que ha granat al meu llit.
Perquè duc, ben reblat, el bleix de l'escorpit
que provoca el salobre i encrespa la badia.

Perquè sóc massa fràgil per bastir l'aturall
a la marea viva que em nega a l'endeví.
Perquè sóc massa forta perquè em blegui un destí
que han signat, sense mi, les busques de l'estrall.

Perquè l'aigua més fonda no vol ni pau ni treva
i pregona ben fort que sóc d'estirp romeva.
 


Maria-Mercè Marçal

A continuació oferim com a mostra algunes estrofes dels poemes que han elaborat els alumnes de 4t d'ESO B.



«Si no m'estimes, t'estimo perquè no m'estimes.
Si m'estimassis, t'estimaria perquè m'estimes.
Si et deixàs d'estimar, no seria perquè deixàs de respirar,
sinó perquè deixaria de voler viure.

Perquè si penso en tu, penso en tot
i si penso en alguna cosa, et veig a tu,
 t'hi veig en tot»

 ------------------------------

«T'estimo perquè sí, 
perquè tu encens la meva flama, als meus dies de tristor,
perquè em fas feliç, 
perquè si no ho fessis, jo no viuria.»



 ------------------------------

«Perquè vull. Perquè no sols és sentiment,
no sols són fronteres, no sols és nació;
és qüestió de dignitat i de la insurrecció
d'un poble oprimit que avança sense por

Perquè la por és la millor arma que tenen
per a reprimir nostra terra ferida
apuntant-nos amb la pistola de la ignorància
cada cop que no feim el que pretenen.»


 -------------------------


«T'estim perquè sí. Perquè vull
perquè has vengut de la teva voluntat
perquè amb tu som al cel
sense fermalls ni res.»



 -------------------------


«Som massa fràgil per a tu que ets de pedra, 
la teva presència em fa dolor a la mollera,
perquè som massa dona per a un nin com tu,
que ha fet mal a cent mil dones.
Perquè ni la pitjor dona et voldrà així com ets,
si no canvies tot sol estaràs.»


 --------------------------


«T'estim perquè sí. 
Perquè tu ets el que em paga.
Perquè firmes els xecs tots el mesos.
Perquè si no ho fessis no podria pagar ma casa,
ni l'aigua, ni el llum, ni la roba, ni el menjar.»


 --------------------------


«No t'estimo, perquè no. Perquè l'ànima ho rebutja.
Perquè m'has vingut del mar sense ordre ni sentit.
Perquè véns de la sabonera de l'aigua salada, 
sense cabres ni ones, en un estel blau.»


 ---------------------------



«T'estimo perquè sí, perquè no tenc altre remei.
Perquè la gran tempesta del mar t'ha apropat a mi.
Perquè el meu cor hi està obligat com per llei,
no hi ha més opcions, tampoc altre camí.»


 ----------------------------


«Perquè som massa dèbil per dur-te a l'oblit,
a la mar morta que em nega i em fa sofrir.
Perquè som massa intuïtiva per veure la teva dubitació
que em doblega i em fa fugir davant inesperada negació.»


 -----------------------------




« T'odio perquè sí. Perquè la raó no m'engana.
Perquè has vingut de sobte i sense avisar.
Perquè el silenci de la mar immensa embolica aquell vaixell.
Sense àncores ni dofins, en un desvari blau fosc.


Perquè així ho he decidit. Perquè em libes les venes.
Perquè és l'odi que creix i que fa florir el meu jardí.
 Perquè porto, ben fermat, el verí de l'escorpí,
que calma la tempesta i els fiblons de la tramuntana.»




 ------------------------------




«T'estim perquè sí. Perquè ho he de fer així.
Perquè ets com una busca dins l'ull.
Perquè de veres no t'estim, 
però tots pensen que sí, que et vull.


Perquè t'odii com tu m'odies a mi.
Després d'haver recorregut amb tu el camí.»


 
 Alumnes de 4t ESO B
 


FEBRER 2015 


ALUMNES DE 1R D'ESO C TREBALLEN EL CÒMIC







 

GENER 2015 

 
                 ELS RENOUS





Els renous són sons molests per a la nostra oïda. N'hi ha què són agradables com els que antigament se sentien quan els carros passaven pels carrers de pedra que feien un  renou repetitiu de “reca-rec” amb els seus cavalls. També se  sentien  els renous  dels molins de vent, del vent bufant entre les seves aspes, amb un agradable “ffffff”, i la pedra del molí girant i molent el blat.
Llavors hi havia oficis com la ferreria de ferro forjat que tenia mon pare, amb el seu propi renou. Se sentien martells de diferents mides amb els quals es donava  la forma al ferro encès. El martell més gros feia un renou de “clang-clang” i el més petit de “cling-cling”, i se sentia com encenien el foc a la fornal.
En l'actualitat totes aquestes feines de bufar i modelar el ferro o moldre els cereals es fan a màquina. Els renous que feien els carros  s'han convertit en els trons dels automòbils.
M'agradaria tornar a sentir els renous antics tan agradables i acollidors.


 Miquel Oliver Alcayde de 1r ESO G







 ELS ALUMNES DE 1R D'ESO D TREBALLEN EL CÒMIC
 











JUNY 2014

REPORTATGE DE 3r D'ESO

TOMEU ESTELRICH

ADROVER



“EL FET D'HAVER ESTAT MESTRE D'AIXA ÉS EL MILLOR QUE EM POT HAVER PASSAT”





Xisco Mas

Portocolom



Així ho afirma l'amo en Tomeu, un mestre d'aixa ja retirat, de Portocolom, que conta orgullós la seva història. Té 77 anys i des dels 14 va treballar en aquest ofici.




Portocolom és un petit poble de pescadors, situat al litoral del Llevant de Mallorca i que compta amb una gran tradició lligada als oficis relacionats amb la mar, ja sigui en l'àmbit pesquer o el de reparació i construcció naval.

Fa més de 100 anys que els mestres d'Aixa arribaren al port, s'hi establiren i començaren a muntar-hi els seus tallers.

“N'hi va arribar a haver més de 9” diu mestre Tomeu mentre agafa i mira l'estri més important del qual prové el nom de l'ofici. L'Aixa.

A casa seva, el seu pare, ja ho era i a més, tant ell com el seu germà Antoni, aprengueren l'ofici del seu pare, però mestre Tomeu, no s'hi pogué dedicar amb cos i ànima, ja que s'havia d'ocupar d'Obres de Ports.

Ell afirma positivament i amb una gran mirada a la mar, que varen ser els que més barques varen construir, més de 250 en total, i que moltes d'elles encara ara naveguen.

L'amo en Tomeu, amb pena, em va contar que és un ofici molt dur, però molt guapo, ja que veure com una cosa feta teva, de tals dimensions, neda, no té preu.

A causa de les barques de “plàstic”, és un ofici que està desapareixent, ja que dels 35 tallers que hi havia a Mallorca, només en queden 5 i de mestres professionals, 3.



El darrer que diu és que se n'anirà d'aquest món, amb les ganes d'haver pogut ensenyar a algú el que sap fer, i que sempre, estarà orgullós d'haver estat Mestre d'Aixa.





TREBALLS DE PLÀSTICA PREMIATS

2 PRIMERS PREMIS


CHENG ZIJING 3r ESO D


MARIA UGUET 1r ESO D

CREACIONS MUSICALS PREMIADES








GENER- 2013



HISTÒRIA DE LA LLENGUA. 2n ESO

Els alumnes de 2n treballen la història de la llengua catalana, en fan murals i els exposen als seus companys.




















GENER 2013


POESIA A 2n D'ESO

Una mostra de les exposicions orals d'alguns alumnes de 2n d'ESO sobre El bestiari de Josep Carner.


     







 GENER 2013

                                           EL CÒMIC A 1R D'ESO

Alguns alumnes de 1r C i de 1r D transformen en còmic una escena de la novel·la El noi del pijama de ratlles.



















 















___________________________________________________________________________________

 DESEMBRE-2012

                                 POESIA A 1R D'ESO

Els alumnes de 1r d'ESO han treballat durant aquest primer trimestre el tema de la poesia. Han llegit una antologia de poemes d'escriptors catalans. Per aquest motiu han realitzat diverses activitats com il·lustració de poemes, elaboració de cal·ligrames, recitat de memòria ..., algunes mostres de les quals podeu veure a continuació.






CAL·LIGRAMES





























------------------------------------------------------------
      
                   IL·LUSTRACIONS













--------------------------------------------------------------------------------------------------------------


RECITANT

















--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
REFLEXIÓ
Els renous

Els renous ens envolten i surten de tots els llocs. N'hi ha de molts de gusts i de molts de tipus. Estan fets de sons diferents que podem escoltar.
Hi ha renous forts com els de les explosions i fluixos com els que feim quan giram les pàgines d'un llibre. Alguns són llargs com els dels vaixells que es preparen per sortir del port i altres curts com els que fan els globus quan exploten. Altres són desagradables com el de les ungles rascant una pissarra.
Però n'hi ha un que m'agrada de manera especial: és el del timbre de l'institut al final del matí perquè diu que ha arribat l'hora d'anar a casa. I que les classes han acabat!

Juan Abian Siverio  1r ESO C

Comentaris

  1. M'encanta la cançó de "Shadow of Dorian Grey - The Secret"!!
    Molt bona feina :D

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Sortida de francès

 FRANÇA A LA VALL DE SÓLLER La sortida dels alumnes de francès de l'IES Felanitx i de l'IES Llucmajor a Sóller va tornar a ser tot un èxit... i aquest any n'hem celebrat la cinquena edició!! Per als estudiants va ser una gran oportunitat per aprendre francès amb gent nova i per mitjà d'activitats diferents. També per conèixer llocs per a alguns desconeguts i per a d'altres va ser l'ocasió de veure'ls amb uns altres ulls. Vàrem aprendre el significat de les paraules: AMISTAT, COMPANYONIA, TREBALL EN EQUIP, SORTIR DE LA ZONA DE SEGURETAT... Una experiència inoblidable.                        Joan Toni Obrador. 4t ESO

Projecte cotxe elèctric

CURSA DE COTXES ELÈCTRICS El departament de tecnologia del nostre centre no s'atura de sorprendre'ns amb activitats que tenen com a protagonistes els treballs fets pels alumnes. En aquesta ocasió els alumnes de 3r d'ESO  han hagut de construir uns cotxets elèctrics  que després han enfrontat entre si en dos tipus de curses  de velocitat: un circuit  en línia recta i una prova d'habilitat en un circuit  en ziga-zaga. A l'hora de construir els cotxets els alumnes havien de tenir en compte aquests requisits: Els cotxes han d´estar impulsats per dos motors elèctrics. Han de tenir unes d imensions màximes 30x20 cm. Han de disposar d´un comandament per fil on hi haurà els dispositius de control i les piles. Es poden utilitzar diversos materials per construir els cotxes . El cotxe ha de tenir un interruptor general ON/OFF. Han disposat de 10 classes per construir-los. Les curses s'han efectuat al hall de l'

Ramon Llull

L' INSTITUT COL·LABORA AL SETMANARI FELANITX El mes de novembre ha començat l'any Ramon Llull, coincident amb el setè cente n ari de la seva mort. Per aquest motiu el setmanari Felanitx ha publicat una edició especial amb una majoria d'articles sobre l'escriptor. El nostre centre hi ha col·laborat amb dos articles coordinats pel departament de català que  publicam a continuació.   ITINERARI LITERARI RAMON LLULL I LA CIUTAT DE MALLORCA El personatge Ramon Llull i la seva obra formen part especialment del curr í culum de 4t d'ESO i de 1r de Batxillerat. Els alumnes d'aquests cursos aprenen amb materials i metodologies diferents la importància de Llull per a la llengua catalana i la literatura. Durant una sèrie d'anys, des del departament de català de l'IES i inicialment amb col·laboració amb el departament de ciències socials, s'ha organitzat, per a ambdós nivells, una ruta fotogràfica per Palma amb l'o