JUNY 2015
Els alumnes de 4t d'ESO han treballat una antologia de poemes d'autors del segle XX. Un exercici ha consistit a "plagiar" un poema de Maria-Mercè Marçal, que apareix a continuació.
T'estimo perquè sí. Perquè el cos m'ho demana.
Perquè has vingut de l'ona sense ordre ni concert.
Perquè el brull del boscatge t'enrama la cabana
sense panys ni bernats, en un desvari verd.
Perquè vull. Perquè em xucla la rel de la follia.
Perquè és l'amor, dallat, que ha granat al meu llit.
Perquè duc, ben reblat, el bleix de l'escorpit
que provoca el salobre i encrespa la badia.
Perquè sóc massa fràgil per bastir l'aturall
a la marea viva que em nega a l'endeví.
Perquè sóc massa forta perquè em blegui un destí
que han signat, sense mi, les busques de l'estrall.
Perquè l'aigua més fonda no vol ni pau ni treva
i pregona ben fort que sóc d'estirp romeva.
Maria-Mercè Marçal
FEBRER 2015
GENER 2015
Els renous són sons molests per a la nostra oïda. N'hi ha què són agradables com els que antigament se sentien quan els carros passaven pels carrers de pedra que feien un renou repetitiu de “reca-rec” amb els seus cavalls. També se sentien els renous dels molins de vent, del vent bufant entre les seves aspes, amb un agradable “ffffff”, i la pedra del molí girant i molent el blat.
Miquel Oliver Alcayde de 1r ESO G
JUNY 2014
PLAGIANT
MARIA-MERCÈ MARÇAL
MARIA-MERCÈ MARÇAL
Els alumnes de 4t d'ESO han treballat una antologia de poemes d'autors del segle XX. Un exercici ha consistit a "plagiar" un poema de Maria-Mercè Marçal, que apareix a continuació.
T'estimo perquè sí. Perquè el cos m'ho demana.
Perquè has vingut de l'ona sense ordre ni concert.
Perquè el brull del boscatge t'enrama la cabana
sense panys ni bernats, en un desvari verd.
Perquè vull. Perquè em xucla la rel de la follia.
Perquè és l'amor, dallat, que ha granat al meu llit.
Perquè duc, ben reblat, el bleix de l'escorpit
que provoca el salobre i encrespa la badia.
Perquè sóc massa fràgil per bastir l'aturall
a la marea viva que em nega a l'endeví.
Perquè sóc massa forta perquè em blegui un destí
que han signat, sense mi, les busques de l'estrall.
Perquè l'aigua més fonda no vol ni pau ni treva
i pregona ben fort que sóc d'estirp romeva.
Maria-Mercè Marçal
A continuació oferim com a mostra algunes estrofes dels poemes que han elaborat els alumnes de 4t d'ESO B.
«Si no m'estimes, t'estimo perquè no m'estimes.
Si m'estimassis, t'estimaria perquè m'estimes.
Si et deixàs d'estimar, no seria perquè deixàs de respirar,
sinó perquè deixaria de voler viure.
Perquè si penso en tu, penso en tot
i si penso en alguna cosa, et veig a tu,
t'hi veig en tot»
------------------------------
«T'estimo perquè sí,
perquè tu encens la meva flama, als meus dies de tristor,
perquè em fas feliç,
perquè si no ho fessis, jo no viuria.»
------------------------------
«Perquè vull. Perquè no sols és sentiment,
no sols són fronteres, no sols és nació;
és qüestió de dignitat i de la insurrecció
d'un poble oprimit que avança sense por
Perquè la por és la millor arma que tenen
per a reprimir nostra terra ferida
apuntant-nos amb la pistola de la ignorància
cada cop que no feim el que pretenen.»
-------------------------
«T'estim perquè sí. Perquè vull
perquè has vengut de la teva voluntat
perquè amb tu som al cel
sense fermalls ni res.»
-------------------------
«Som massa fràgil per a tu que ets de pedra,
la teva presència em fa dolor a la mollera,
perquè som massa dona per a un nin com tu,
que ha fet mal a cent mil dones.
Perquè ni la pitjor dona et voldrà així com ets,
si no canvies tot sol estaràs.»
--------------------------
«T'estim perquè sí.
Perquè tu ets el que em paga.
Perquè firmes els xecs tots el mesos.
Perquè si no ho fessis no podria pagar ma casa,
ni l'aigua, ni el llum, ni la roba, ni el menjar.»
--------------------------
«No t'estimo, perquè no. Perquè l'ànima ho rebutja.
Perquè m'has vingut del mar sense ordre ni sentit.
Perquè véns de la sabonera de l'aigua salada,
sense cabres ni ones, en un estel blau.»
---------------------------
«T'estimo perquè sí, perquè no tenc altre remei.
Perquè la gran tempesta del mar t'ha apropat a mi.
Perquè el meu cor hi està obligat com per llei,
no hi ha més opcions, tampoc altre camí.»
----------------------------
«Perquè som massa dèbil per dur-te a l'oblit,
a la mar morta que em nega i em fa sofrir.
Perquè som massa intuïtiva per veure la teva dubitació
que em doblega i em fa fugir davant inesperada negació.»
-----------------------------
« T'odio perquè sí. Perquè la raó no m'engana.
Perquè has vingut de sobte i sense avisar.
Perquè el silenci de la mar immensa embolica aquell vaixell.
Sense àncores ni dofins, en un desvari blau fosc.
Perquè així ho he decidit. Perquè em libes les venes.
Perquè és l'odi que creix i que fa florir el meu jardí.
Perquè porto, ben fermat, el verí de l'escorpí,
que calma la tempesta i els fiblons de la tramuntana.»
------------------------------
«T'estim perquè sí. Perquè ho he de fer així.
Perquè ets com una busca dins l'ull.
Perquè de veres no t'estim,
però tots pensen que sí, que et vull.
Perquè t'odii com tu m'odies a mi.
Després d'haver recorregut amb tu el camí.»
Alumnes de 4t ESO B
FEBRER 2015
ALUMNES DE 1R D'ESO C TREBALLEN EL CÒMIC
GENER 2015
ELS RENOUS
Els renous són sons molests per a la nostra oïda. N'hi ha què són agradables com els que antigament se sentien quan els carros passaven pels carrers de pedra que feien un renou repetitiu de “reca-rec” amb els seus cavalls. També se sentien els renous dels molins de vent, del vent bufant entre les seves aspes, amb un agradable “ffffff”, i la pedra del molí girant i molent el blat.
Llavors hi havia oficis com la ferreria de ferro forjat
que tenia mon pare, amb el seu propi renou. Se sentien
martells de diferents mides amb els quals es donava la forma
al ferro encès. El martell més gros feia un renou de “clang-clang”
i el més petit de “cling-cling”, i se sentia com
encenien el foc a la fornal.
En l'actualitat totes aquestes
feines de bufar i modelar el ferro o moldre els cereals es fan a
màquina. Els renous que feien els carros s'han convertit en
els trons dels automòbils.
M'agradaria tornar a sentir els
renous antics tan agradables i acollidors.
ELS ALUMNES DE 1R D'ESO D TREBALLEN EL CÒMIC
JUNY 2014
REPORTATGE DE 3r D'ESO
TOMEU
ESTELRICH
ADROVER
“EL
FET D'HAVER ESTAT MESTRE D'AIXA ÉS EL MILLOR QUE EM POT HAVER
PASSAT”
Xisco
Mas
Portocolom
Així
ho afirma l'amo en Tomeu, un mestre d'aixa ja retirat, de Portocolom,
que conta orgullós la seva història. Té 77 anys i des dels 14 va
treballar en aquest ofici.
Portocolom
és un petit poble de pescadors, situat al litoral del Llevant de
Mallorca i que compta amb una gran tradició lligada als oficis
relacionats amb la mar, ja sigui en l'àmbit pesquer o el de
reparació i construcció naval.
Fa
més de 100 anys que els mestres d'Aixa arribaren al port, s'hi
establiren i començaren a muntar-hi els seus tallers.
“N'hi
va arribar a haver més de 9” diu mestre Tomeu mentre agafa i mira
l'estri més important del qual prové el nom de l'ofici. L'Aixa.
A
casa seva, el seu pare, ja ho era i a més, tant ell com el seu germà
Antoni, aprengueren l'ofici del seu pare, però mestre Tomeu, no
s'hi pogué dedicar amb cos i ànima, ja que s'havia d'ocupar d'Obres
de Ports.
Ell
afirma positivament i amb una gran mirada a la mar, que varen ser
els que més barques varen construir, més de 250 en total, i que
moltes d'elles encara ara naveguen.
L'amo
en Tomeu, amb pena, em va contar que és un ofici molt dur, però
molt guapo, ja que veure com una cosa feta teva, de tals dimensions,
neda, no té preu.
A
causa de les barques de “plàstic”, és un ofici que està
desapareixent, ja que dels 35 tallers que hi havia a Mallorca, només
en queden 5 i de mestres professionals, 3.
El
darrer que diu és que se n'anirà d'aquest món, amb les ganes
d'haver pogut ensenyar a algú el que sap fer, i que sempre, estarà
orgullós d'haver estat Mestre d'Aixa.
TREBALLS DE PLÀSTICA PREMIATS
2 PRIMERS PREMIS
CHENG ZIJING 3r ESO D
MARIA UGUET 1r ESO D
CREACIONS MUSICALS PREMIADES
GENER- 2013
HISTÒRIA DE LA LLENGUA. 2n ESO
Els alumnes de 2n treballen la història de la llengua catalana, en fan murals i els exposen als seus companys.
GENER 2013
POESIA A 2n D'ESO
Una mostra de les exposicions orals d'alguns alumnes de 2n d'ESO sobre El bestiari de Josep Carner.
GENER 2013
EL CÒMIC A 1R D'ESO
Alguns alumnes de 1r C i de 1r D transformen en còmic una escena de la novel·la El noi del pijama de ratlles.
___________________________________________________________________________________
DESEMBRE-2012
POESIA
A 1R D'ESO
Els
alumnes de 1r d'ESO han treballat durant aquest primer trimestre el
tema de la poesia. Han llegit una antologia de poemes d'escriptors
catalans. Per aquest motiu han realitzat diverses activitats com
il·lustració de poemes, elaboració de cal·ligrames, recitat de
memòria ..., algunes mostres de les quals podeu veure a
continuació.
CAL·LIGRAMES
------------------------------------------------------------
IL·LUSTRACIONS
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
RECITANT
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
REFLEXIÓ
Els
renous
Els
renous ens envolten i surten de tots els llocs. N'hi ha de molts de
gusts i de molts de tipus. Estan fets de sons diferents que podem
escoltar.
Hi
ha renous forts com els de les explosions i fluixos com els que feim
quan giram les pàgines d'un llibre. Alguns són llargs com els dels
vaixells que es preparen per sortir del port i altres curts com els
que fan els globus quan exploten. Altres són desagradables com el de
les ungles rascant una pissarra.
Però
n'hi ha un que m'agrada de manera especial: és el del timbre de
l'institut al final del matí perquè diu que ha arribat l'hora
d'anar a casa. I que les classes han acabat!
Juan Abian Siverio 1r ESO C
Juan Abian Siverio 1r ESO C
M'encanta la cançó de "Shadow of Dorian Grey - The Secret"!!
ResponEliminaMolt bona feina :D